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2021年4月14日水曜日

バイデンインフラ投資の激震 Huge impact from Biden's Infrastructure Investment

バイデンインフラ投資の激震

Huge impact from Biden's Infrastructure Investment



9年間で50万か所の充電所設置、電気自動車への全面移行は、トランプ政権からバイデン政権に移行した最大の効果かもしれない。The biggest contribution of the transition to Biden administration maybe the decision of total transition to EV as well as over 500K charging station installation plan, nationwide during the next 9 years. 

その昔、ロサンゼルスの大気は車の排気ガスにまみれ、米国環境庁は厳しい排ガス規制を強制した。In the old days, the atmosphere of Los Angels were totally polluted by the car exhausts, that resulted in the stringent control over gas emission by EPA. 

ジャパンアズナンバーワン華やかなりし30年前、米国の大学のある教授は、「排ガス規制を受けて、米国の車メーカーは大量のロビイストを議会に送った。日本の車メーカーは大量のエンジニアを工場に送った」と授業中に言い、私は痛く心を打たれ、泣きそうになった。30 yrs ago, when the time was 'Japan as number one', one US professor told students in a classroom that, 'All US auto makers sent tons of lobbyists to congress facing gas emission control. While Japanese auto makers sent tons of engineers to the factory.'.  I was very much impressed by his statement and was moved to tears almost. 

30年の時が立ち、なんと悲しいことに、その日本のメーカーが米国にEVへの移行速度を緩めるようロビーしているというではないか。30yrs has passed but sadly and amazingly, now Japanese auto makers look lobbying US to ease the speed of EV transition. What a shame. 

日本を代表する車メーカーの水素エンジン戦略は、CO排出ゼロ、既存の技術を活用し、社内のエンジニアを温存する妥協案としては良くできている。車のエンジンは機械工学の芸術的な結晶だ。捨てるのは惜しいのは間違いない。Number one Japanese auto maker's Hydrogen engine strategy is a very well thought out compromise to make zero CO emission, while leveraging the existing technologies as well as keeping existing engineers. Mechanical engineering has been artistically crystalized into engine technologies in many sense. It is psychologically hard just to dump them all.  

しかし、今、石油ランプやガス灯が、電灯に変わるのと同じ、時代の変わり目に来ているのだろう。水素は如何に工夫しても、高圧低温保存が必要で、空気中の酸素と結合して爆発する危険を伴う。他方、電池は扱いやすく安全で、エネルギー密度は日進月歩で止まるところを知らない勢いだ。勝負はVHS、Beta以上に見えている。But now is the time for transition, just like oil lamp and gas lamp were replaced by electric lamps. How well engineer the process, in nature, hydrogen needs high pressure and low temperature to preserve, then has inherent risk of explosion reacting to the oxygen in the air. Meanwhile the battery is easy to handle and its energy density never stops to go higher and higher. The conclusion is more obvious than the competition between VHS and Beta. 

既存の巨大な車メーカーが、衰退への一本道以外にはない「守旧」と引き換えに、大きなビジネスチャンスを失っているのを見るのは悲しい。EVは言ってみればプラモだ。エンジン以外のすべての性能に大きなアドバンテージを持つ既存のメーカーがただ新興のEVメーカーにやられていくのを見るのは正視できない惨状だ。It is sad to see existing big auto makers loosing big business chance only to keep old regime, that has only one guaranteed path of fading away.  EV is, so to speak, a plastic model.  It is a tragedy, hard see straight, that existing auto makers, that have tremendous advantage over everything on top of engine, are just beaten up by newly established EV makers. 

テスラの勝利は、まさにこの巨大企業の柔軟性の欠如に賭けて、勝ったことにあるだろう。The victory of Tesla, is a victory on a bet against the lack of flexibility of huge enterprise. 

もっとも今後エンジンが不要になった車は、今以上にコモディティー化していくことになるだろう。Nevertheless, once all engines go obsolete, car will be further more like commodity than ever.