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2019年5月13日月曜日

やさしさの構造 Anatomy of Kindness

やさしさの構造
English Follows



ある女の子が学校で、自分がやりたかった役を、やれなくて泣いていた子に、かわいそうに思って譲ることになった。が、実は、本当はやりたかったようで、家に帰ってきてから今度は自分が泣いた。

役は一つ。自分がとるか、諦めて違う役を探すか。泣いている同学年の生徒。かわいそう。でも本当はその役をやりたい自分。

同級生と仲良く、困っている人は助けよう、人はやさしい気持ちを忘れてはいけない、等々、情緒が育ってくると、自分の目的実現を考えるだけでなく、他人のことを思いやらなければいけないという社会的な付加条件が強くなる。

目的が実現されないことを泣き叫ぶことで周囲の同情を買い目的を遂行する、いわゆるPoor Me戦略を、相手が本能的にとっている場合もある。

難しい選択を行い、自分の感情を整理し、ゴールを再設定し前に進むという、学校という集団のなかで経験した、彼女の将来にとって大事なトレーニングだった。

Anatomy of Kindness



A girl gave up one role at school for a crying poor classmate who also wished to take the same role. Nevertheless she wanted to take that role, hence was all in tears when she came back home, then cried.

There was only one role. Either she takes it or give up and find other role. Meanwhile, classmate was crying. Poor girl. Nevertheless her real self wished to take that role...

As kids grow up, they face social tacit mandate to be friend with classmates, help people in trouble, be nice to others, etc.

It was also possible that the poor classmates took `poor me` strategy unconsciously to achieve her objective.

It was a real great training for her at school, to make difficult choice, make reconciliation of her emotion, resetting goal and proceed.